Jak promować salon fryzjerski i zyskać nowych klientów?

Pozyskanie klientów przez salon fryzjerski jest, jak w przypadku każdej działalności usługowej, niezbędne do utrzymania się na konkurencyjnym rynku. Aby móc cieszyć się z salonu pełnego klientów nie wystarczy już dobra lokalizacja, oferowanie konkurencyjnych cen czy wysoki standard wykonywania usługi – trzeba również umieć się odpowiednio wypromować. Jest to kwestia, której rozpatrzenie wiele salonów fryzjerskich odkłada na później, nie chcąc lub nie mogąc oderwać się od bieżących spraw związanych z obsługą klienta.

Jednak wyrobienie sobie pewnej wprawy w przeprowadzaniu działań marketingowych przynosi wymierne efekty i korzyści. Wychodząc naprzeciw potrzebom osób prowadzących salony fryzjerskie lub dopiero planujących rozpoczęcie działalności, w tym artykule postaramy się przedstawić dobre porady, jak skutecznie wypromować swój salon fryzjerski oraz jak pozyskać więcej klientów.

Stwórz i promuj swoją markę

Pierwszym krokiem, jaki warto podjąć na drodze do salonu pełnego klientów, jest stworzenie własnej marki, czyli elementu tożsamości naszego salonu fryzjerskiego. Marka tworzona jest przez:

    • nazwę salonu,
    • wykreowane znaki graficzne (logo, firmowe kolory),
    • jakość wykonywania usług oraz
    • zbiór dodatkowych korzyści dla klienta, odmiennych od oferty konkurentów.

Do tych ostatnich zalicza się m.in. poczucie prestiżu przez klienta wybierającego konkretną markę, np. renomowany salon fryzjerski prowadzony przez znanego i cenionego w całej Polsce fryzjera.

Wszystkie działania, jakie podejmujemy tworząc markę, kreują również wizerunek naszego salonu fryzjerskiego. Warto więc zadbać o spójność, to znaczy dostosować nazwę salonu, jego wystrój i identyfikację wizualną (kolory firmowe i materiały graficzne na potrzeby promocji) pod tworzenie konkretnego wizerunku. Przykładowo: jeśli chcemy, żeby nasza marka była prestiżowa, to powinniśmy użyć dla naszego salonu subtelnej nazwy, zamówić profesjonalne logo i identyfikację wizualną, a także zainwestować w stylowy wystrój wnętrza. Ponadto musimy oferować wysoką jakość świadczonych usług, więc powinniśmy być pewni swoich umiejętności lub ewentualnie wzmocnić nasz zespół o doświadczonych profesjonalistów. Wykreowanie prestiżowej marki poprzez powyższe działania będzie w efekcie pozwalało na ustalanie wyższego poziomu cen i przyciąganie zamożnych klientów, chcących korzystać z ekskluzywnego salonu.

Podsumowując, dobrze wykreowana marka ma nie tylko wyróżniać nas na tle konkurencji, ale także napędzać promocję naszego salonu i dawać klientom gwarancję odpowiedniej jakości usług. Aby klienci mogli postrzegać naszą markę w sposób, jaki chcemy ją zakomunikować, musimy zadbać o spójność przekazu. Oczywiście to, czy nam się uda stworzyć spójny wizerunek marki salonu fryzjerskiego, zależy od naszych możliwości finansowych, motywacji i innych czynników. Należy też pamiętać o tym, że marki nie stworzymy od razu – jej istnienie i siła oddziaływania zależą m.in. od intensywności, oryginalności i systematyczności naszych działań promocyjnych. Warto dlatego ustalić cele długo i krótkookresowe, aby wiedzieć, do czego zmierzamy i co chcemy osiągnąć. Inne cele postawimy chcąc kreować markę prestiżową, a jeszcze inne tworząc osiedlowy salon na każdą kieszeń.

Zadbaj o rozpoznawalność

Tworzenie wizerunku marki salonu fryzjerskiego prowadzi do drugiego kroku, czyli pracy nad rozpoznawalnością. Na samym początku należy postawić na wyróżnienie naszego salonu fryzjerskiego w okolicy, w której działamy. Nasz salon powinien być widoczny z poziomu ulicy, co uda nam się osiągnąć przy pomocy wyraźnego, estetycznego szyldu, lub innej formy znaku umieszczonego na zewnątrz lokalu. Sytuacja się komplikuje kiedy w naszym bliskim położeniu znajduje się dużo firm i innych lokali usługowych. W przypadku, gdy sąsiadujące przedsiębiorstwa jak np. sklepy czy apteki są wręcz oblepione różnymi bannerami i materiałami reklamowymi, klient „ z ulicy” może mieć problem z zauważeniem naszego salonu, ze względu na zbyt wiele rzeczy odwracających jego uwagę. Opcją wyróżnienia byłoby wtedy postawienie na minimalizm i estetykę (tylko jeden wysokiej jakości banner z nazwą i elegancko wystrojona witryna), lub zainwestowanie w środki promocji na zewnątrz lokalu. Mogą to być przykładowo tzw. potykacze, czyli stojaki chodnikowe, który wskazują klientom nasz salon.

Wspomniane wyżej sąsiedztwo innych firm nie musi być postrzegane przez nas jako problem. Obecność sąsiednich podmiotów gospodarczych może przy odpowiednim podejściu i odrobinie szczęścia pomóc nam w wypromowaniu naszego salonu. Dobrym pomysłem jest nawiązanie znajomości z właścicielami sąsiednich lokali i podjęcie próby wspólnego promowania się. O tym, jak będzie wyglądać ta współpraca zadecyduje wiele czynników, takich jak: profil działalności, wzajemne zaufanie, zbieżność interesów i dobra wola właścicieli. Przy obustronnej zgodzie na taki rodzaj współpracy jedynym ograniczeniem właściwie jest nasza wyobraźnia. Formy wspólnej promocji mogą być rozmaite: czy to zwykła wymiana ulotek, czy zniżki na opalanie w sąsiednim solarium jeśli klient wyda u nas odpowiednią kwotę, czy wspólne organizowanie promocji na pakiet usług w obu lokalach.

Po tym jak zadbamy o odpowiednią rozpoznawalność w naszej okolicy i uzyskamy poziom przychodów pozwalający na większe wydatki na reklamę naszego salonu, możemy wziąć pod uwagę promocję w lokalnych mediach. Reklama w miejscowym radiu, gazecie, czy telewizji daje duże pole do popisu w kreowaniu naszej marki, ale niestety potrzeba na nią znacznych nakładów finansowych. Ze względu na wysokość kosztów, warto zastanowić się nad tym gdzie, w jakim celu i do jakiego odbiorcy kierujemy naszą reklamę. Jeśli chcemy zakomunikować naszą prestiżową markę klientom, którzy jeszcze nie odwiedzili naszego salonu, możemy pokusić się o zorganizowanie „drzwi otwartych salonu”, a o wydarzeniu poinformować w prasie. Należy jednak pamiętać, że nasza reklama może „zaginąć” w gąszczu innych reklam. Trzeba więc zastanowić się, czy korzyści z reklamy w lokalnych mediach będą współmierne do poniesionych kosztów. W przypadku np. Gazety Wyborczej we Wrocławiu, koszty zaczynają się od 430 zł za jeden dzień reklamy (patrz: http://serwisy.gazeta.pl/pub/gwreklama/c_wroclaw.pdf). Inną propozycją jest umieszczenie reklamy w gazetach osiedlowych, lub skorzystanie z usług firm dystrybuujących ulotki na konkretnych obszarach miasta.

Innym sposobem na promocję salonu fryzjerskiego na obszarze dzielnicy, czy w skali całej miejscowości, jest obserwowanie aktualnych wydarzeń i przystąpienie do współpracy w ich organizacji. Przykładem mogą tu być wydarzenia takie jak charytatywne strzyżenie za darmo we Wrocławiu (więcej o wydarzeniu: http://www.mmwroclaw.pl/482285/daje-glowe-bedzie-charytatywne-strzyzenie-na-solnym) czy festiwal Open Hair w Sieradzu (http://openhair.pl/). Można też przystępować do różnych eventów w charakterze sponsora, czy też partnera – wystarczy zaoferować organizatorowi nagrody w formie kuponów na darmowe strzyżenie itp., w zamian za reklamę na plakatach, ulotkach i stronie internetowej wydarzenia.

Bądź bliżej klientów

Kolejną ważną sprawą jest tworzenie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami naszego salonu. W tym ujęciu nasze działania marketingowe mają na celu nie tylko sprawienie, by pozyskać stałych klientów, korzystających wyłącznie z naszych usług, ale także by zaczęli oni polecać nasz salon swoim znajomym.

Podstawową kwestią w tym obszarze działań jest wysoka satysfakcja klientów z wykonanych przez nas usług. Powinniśmy postawić sobie wysoko poprzeczkę, ponieważ zadowolony klient poleci dobrze wykonaną usługę średnio pięciu osobom, a niezadowolony klient powie o tym średnio aż dziewięciu osobom. Poza tym koszt pozyskania nowego klienta jest średnio pięć razy większy niż koszt utrzymania bieżącego klienta (za książką ”Klient ma zawsze rację. Reklamacja to prezent”, autorstwa Janelle Barlow i Clausa Mollera, Wyd. Wolters Kluwer Polska 2011).

Zadowolony klient

Warto więc postępować tak, żeby klient wychodził z naszego salonu z uśmiechem na ustach.

Co zatem robić, żeby nasz klient był zadowolony? Przede wszystkim wykonać usługę w 100% zgodnie z jego oczekiwaniami. Przykładowo: jeśli klientka, która jest dumna ze swoich długich włosów, chce skrócenia włosów o 5 cm, to nie skracajmy ich o 15 cm. Jeśli według Ciebie lepiej będzie jej w krótszych włosach, zasugeruj to, ale nie rób niczego bez jej pełnej zgody. Sprawa może się trochę skomplikować w przypadku gdy nasz klient sam nie wie, czego chce i chciałby żebyśmy zrobili mu „fajną fryzurę” lub „doprowadzili włosy do ładu”. Warto mieć wtedy pod ręką katalog przykładowych fryzur, aby pomóc sobie i klientowi określić co dokładnie będziemy wykonywać. Dobrym pomysłem jest też robienie na bieżąco zdjęć ciekawych i ładnych fryzur, które sami wykonamy – oczywiście za zgodą naszych klientów.

Warto również zadbać o klimat panujący w naszym salonie – szczególnie dla naszych klientek, które muszą spędzić sporo czasu na czekanie podczas malowania. Powinniśmy zapewnić wygodne miejsce do siedzenia, interesujące czasopisma (pamiętajmy też o prasie dla mężczyzn!) i inne rzeczy umilające czas oczekiwania. Dobrze też pomyśleć o przywitaniu naszych klientów kawą, herbatą lub innym napojem – szczególnie jeśli zależy nam na wizerunku prestiżowego salonu fryzjerskiego. Na klimat naszego salonu wpłynie też muzyka. Jeśli decydujemy się na odtwarzanie radia, to musimy się liczyć z płaceniem opłat dla ZAIKS (cennik tutaj). Jeśli nie uśmiecha nam się płacenie wysokich składek ZAIKS’owi, to w przypadku posiadania dostępu do internetu możemy kupić tańszą licencję w np. w radiu dla fryzjerów (http://www.hairtrendy.pl/radio,17,jak-kupic-licencje,PL).

Po zadbaniu o podstawowe kwestie związane z satysfakcją i zadowoleniem naszych klientów, możemy podjąć dodatkowe działania związane z budowaniem pozytywnych relacji z klientami. Wielu z naszych stałych klientów znamy z imienia, wiemy kim są, gdzie pracują i czym się zajmują, ale nie każdy z nas widzi w takich znajomościach szansę na zwiększenie intensywności korzystania z naszych usług. Przykładowo, możemy zaoferować naszym klientom zniżki z okazji urodzin, imienin lub innych okazji (np. klient korzysta z naszych usług już od 5 lat). Aby jednak mieć jasność jaka zniżka, komu i kiedy może zostać przyznana, musielibyśmy stworzyć bazę klientów, najlepiej na komputerze. Można to porównać do tworzenia karty stałego klienta – musimy poprosić o podanie przez klienta danych osobowych, adresu e-mail i numeru telefonu w zamian za korzyści, które może odnieść w przyszłości.

Do przechowywania i obsługi bazy klientów służą programy CRM (ang. Customer Relationship Management – Zarządzanie Relacjami z Klientem), spośród których niektóre są wyspecjalizowane w obsłudze salonów fryzjerskich. Jeśli mamy dostęp do internetu, możemy za ich pomocą wysyłać drogą mailową newslettery, informujące o promocjach lub wysyłać przypomnienia o wizycie. Jeśli solidnie przygotujemy naszą bazę klientów i będziemy ją aktualizować, pozwoli nam to poznać preferencje klientów i częstotliwość ich wizyt. Dzięki temu – w razie długotrwałej przerwy w korzystaniu z naszych usług – wiemy z którym klientem warto się skontaktować i zaprosić go na następną wizytę, przy okazji oferując zniżkę lub inną formę promocji. Możemy również przemyśleć kwestię wprowadzenia programu lojalnościowego, który będzie motywował klientów do korzystania wyłącznie z naszych usług. Może on polegać np. na zbieraniu punktów, które klient będzie mógł wymienić na kupon zniżkowy lub inne nagrody.
Oczywiście budowanie bazy klientów trwa i wymaga poświęcenia czasu, którego jeśli pracujemy w pojedynkę możemy po prostu nie mieć. Jeśli nie chcemy płacić, lub nie jesteśmy przekonani do programów CRM, to zawsze możemy skorzystać z darmowego oprogramowania, np. dokumentów Google. Musimy jednak pamiętać, że zwykłe arkusze kalkulacyjne, czy programy do sporządzania list nie posiadają specjalnych funkcji, takich jak wysyłanie przypomnień, czy automatyzacja działań.

Zaistniej w sieci

Ostatni krok w naszym poradniku dotyczy wykorzystania możliwości Internetu do pozyskania większej ilości klientów i promowania marki naszego salonu fryzjerskiego. Obecnie Internet jest równie powszechnym medium jak radio czy telewizja, a dostęp do niego ma prawie każdy Polak, więc w sieci po prostu trzeba być. Dziś każda licząca się firma inwestuje czas i pieniądze w stworzenie strony internetowej oraz prowadzenie działań w mediach społecznościowych, takich jak Facebook. Aby stworzyć własną stronę internetową, najlepiej zwrócić się do profesjonalnych firm świadczących tego typu usługi.

Oczywiście musimy liczyć się w tym przypadku z kosztami – zarówno poniesionych jednorazowo (zapłata za stworzenie strony), jak i ponoszonych cyklicznie co roku (utrzymanie serwera, na którym jest postawiona nasza strona oraz domeny). Za prostą stronę – wizytówkę, czyli witrynę bez zbytnich funkcjonalności, zawierającej nasze logo oraz dane kontaktowe ceny zaczynają się od 500 zł, kupno domeny od 50 zł rocznie, a za dobry serwer trzeba liczyć 100 zł rocznie. Właściwie nie ma górnej granicy kosztów w tym zakresie – wszystko zależy od naszych wymagań, ceny proponowanej przez twórcę strony i poziomu skomplikowania zamówionej przez nas strony. Cena rynkowa stworzenia całkiem użytecznej strony dla salonu fryzjerskiego waha się najczęściej w kwocie 1000 – 2000 zł plus opłaty za domenę i serwer co roku.
Samo stworzenie strony www nie kończy naszych działań w internecie. Trzeba powrócić do kwestii dbania o rozpoznawalność – tym razem w obszarze sieci. Musimy podjąć działania, aby strona naszego salonu była widoczna w wynikach wyszukiwarek (przede wszystkim Google), najlepiej na pierwszej stronie. Działania te, zwane pozycjonowaniem i optymalizacją stron (SEO), są na tyle skomplikowane i czasochłonne, że najlepiej powierzyć je profesjonalistom.

Oprócz działań związanych z SEO możemy rozważyć również wykupienie reklam AdWords w Google, dzięki którym nasza strona będzie pojawiać się przy wynikach wyszukiwania, a za każdego użytkownika, który przejdzie na stronę zostanie pobrana niewielka opłata.
Promocję naszego salonu możemy prowadzić również nie tylko w wyszukiwarkach, ale również korzystając licznych serwisów, które istnieją i funkcjonują w Internecie. Dobrym pomysłem jest umieszczenie informacji o naszym salonie fryzjerskim w serwisach ogłoszeniowych, lokalnych portalach, forach dyskusyjnych oraz co najważniejsze, w mediach społecznościowych. Jeżeli mowa jest o mediach społecznościowych, to nie można zapomnieć o stworzeniu profilu naszego salonu fryzjerskiego na Facebooku. Możliwości jakie on daje w promocji małych lokalnych przedsiębiorstw są ogromne i zagadnienia związane z Facebookiem niewątpliwie pojawią się jeszcze w przyszłych artykułach dotyczących promocji salonu fryzjerskiego w Internecie.

Warto pamiętać o tym, że Internet cały czas się rozwija, przynosząc nowe rozwiązania dla wyzwań, z którymi mierzą się fryzjerzy. Warto dlatego obserwować rozwój sieci i korzystać z nadarzających się szans. Jednym ze sposobów na pozyskanie klientów jest skorzystanie z serwisów typu Groupon. Jest to platforma, w której oferujemy potencjalnym klientom kupony na konkretne usługi po bardzo atrakcyjnej cenie. Odpowiednio przemyślana oferta promocyjna umieszczona na portalu może w efekcie przyciągnąć do salonu nowych klientów. Musimy jednak pamiętać o tym, żeby dobrze wyliczyć opłacalność wystawienia oferty, ponieważ może się okazać, że na samej usłudze zarobimy ok. 25% jej wartości lub mniej. Inną sprawą jest zadbanie o to, by zbyt duża ilość wystawionych na sprzedaż promocyjnych kuponów nie wpłynęła negatywnie na naszą bieżącą działalność i wynik finansowy. Odpowiednie korzystanie z Groupona to właściwie temat na osobny artykuł, więc z pewnością w przyszłości poruszymy tę kwestię na blogu.